خرمای مضافتی -خرمای پیارم

  • ۰
  • ۰


خرمای رطب دار

خرمای مضافتی صادراتی

خرمای رطب دار فواید زیادی دارد. مردم در دشت و صحرا، از هسته درخت خرمای رطب دار، نان درست می کنند و بعضا این هسته را بو داده و از آن به عنوان دانه قهوه استفاده می کنند. بله! قهوه ایرانی! دم کرده هسته خرمای رطب دار و پودر شده آن بسیار مطبوع است و گاها مشاهده شده که به عنوان غذای مقوی، به شتر هم داده می شود تا در سفرهای سخت در بیابان خشک و بی آب و علف، توان داشته باشد.

خرمای رطب دار ، اکسیر تورم پلک چشم و افزایش انرژی جسمی و ضد افسردگی است و اثر مسهلی دارد.

خرمای رطب دار مملو از فیبر است که برای بدن ضروری است. مواد رنگی که در خرمای رطب دار وجود دارد، یه آنتی اکسیدان طبیعی فوق العاده قوی است و جلوی ضایعات سرطانی را می گیرد. گفته می شود که بهتر است برای درمان یبوست، مشکلات قلبی، اسهال و کاهش خشونت طلبی و آرامش روان، به خرما پناه بیاورید.

خرمای رطب دار  را به جرات میتوان یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین انواع خرما در دنیا دانست. خرمای رطب دار در اصل به صورت رطب در سرد خانه ها ذخیره میشود و بهتر است از آن به عنوان خرمای مضافتی (رطب) یاد کرد.

ایده آل ترین رنگ برای نوع مرغوب این خرما رنگ مشکی میباشد. میزان رطوبت مطلوب خرمای رطب دار  بین ۱۰% تا ۳۶% متناسب با زمان برداشت و منطقه ی کشت شده متغییر است.

 

خرما

خرما گیاهی تک لپه ای و گرمسیری جزو تیره نخل ها  است که میوه اش خوراکی و دارای هسته ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه ای بزرگ از شاخه آویزان می گردد و برگهای آن بزرگ است.

 

خرمای رطب دار

خرمای رطب دار بیشتر با عنوان رطب مضافتی معروف است . بیشترین مناطق که خرمای رطب دار در آن کشت میشود شهرستان بم و روستا های اطراف آن است. شهرستان های,جیرفت ،نرماشیر, برا و در استان این نوع خرما پس از برداشت و چیده شدن در کارتن های مناسب مصرف در سردخانه های بزرگی که اکثر در مناطق بم ایجاد شده اند در دمای بین ۰ تا ۵ درجه سانتی گراد نگهداری میشوند.

متداول ترین نوع چیدمان خرمای رطب دار جهت مصرف داخل و حتی صادرات در جعبه های سه ردیف یا به اصطلاح ۳رج و یا کارتن های تخت ۲رج میباشد و در هرکارتن ، دوازده جعبه چیده میشود.

ایده آل ترین وزن جهت مصارف داخلی وزن هایی بین ۸ کیلوگرم تا ۱۰ کیلوگرم میباشد. زیرا در این وزن خرمای رطب دار دارای کیفیت مناسب و شیره مطلوبی میباشد و بر عکس مصرف داخلی جهت صادرات از وزن هایی بین ۵/۶ تا ۵/۷ استفاده میشود که بیشتر به دلیل کم شیره بودن و شرایط مناسب نگهداری از این وزن استفاده میشود.

بهترین دمای مناسب جهت مصرف خرمای رطب دار بین ۰تا ۵ درجه است.

 

خرمای رطب دار

 

 

شرکت خرمای کریستال

گروه تولیدی بازرگانی کریستال از اوایل دهه هفتاد با تلاش گروهی از تجار باسابقه در کنار جوانان آشنا به فناوری های جدید تولید و فرآوری مواد غذایی و اللخصوص خرما و از سویی تجارت بین المللی و صادرات ، با تکیه بر تولید و بسته بندی خرمای رطب دار ، همراه با عرضه ی بهترین و مرغوبترین خرمای های تولیدی ایران از جمله خرمای رطب دار ، خرمای مضافتی ، خرما کبکاب ، خرما پیارم و خرمای سایر یا استعمران خرمای ربی خرمای کلوته ,شروع بکارنمود. این مجموعه با همکاری با کشاورزان در نقاط مختلف در ایران صدها هکتار از اراضی را به زیر کشت خرما و ایجاد نخلستان ها برده است.

 

برخی انواع خرما برای تازه ‌خوری و برخی برای صادرات مناسب هستند و تعداد دیگری از خرماها هم برای مصارف صنعتی (تولید شیره خرما، سرکه، الکل، قند مایع و ….) و خوراک دام به کار برده می‌شوند. مجول و دگلت نور معروف‌ترین انواع خرمای صادراتی جهان هستند که در کشورهایی نظیر الجزایر و مراکش تولید می‌شوند. استعمران، شاهانی، مضافتی، کبکاب، زاهدی، دیری، ربی، خضراوی، برحی و پیارم از خرماهای معروف ایرانی هستند که در مناطق مختلف کشور کاشته می‌شوند و البته به نام‌های محلی دیگری هم خوانده می‌شوند.

  • ۹۷/۱۰/۰۹
  • کریستال دتا

خرمای مضافتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی